De Etrusken

27 juli 2017 - Rome, Italië

Even vooraf, dankzij Vera zijn we er gisteren achter gekomen dat jullie bij het verslag van de dag slechts 4 foto's zien. Maar vaak post ik er meer (ook vandaag). Wanneer je bovenaan de pagina op "foto's" klikt krijg je alle foto's te zien. Nu naar vandaag, maar eerst een klein stukje geschiedenis. De Etrusken waren een volk dat in de 9e tot de 1e eeuw v Chr. leefde in het gebied dat we nu Toscane noemen tot en met ongeveer het huidige Rome. Zij hadden een redelijk hoge levensstandaard, een hoogstaande cultuur en dreven al handel met de Grieken over zee. Maar goed, de Etrusken eerden ook hun doden. Enigszins vergelijkbaar met de manier waarop de Egyptenaren dat deden. Alleen in plaats van piramides bouwden de Etrusken graftombes. Grote ronde tombes met een bol dak. Binnenin werden uit het tufsteen huisjes gehakt en gesneden bestemd voor de overledenen. Die werden bij overlijden dan volgezet met allerhande beelden en vazen. Vandaag hebben wij zo'n gebied bezocht in Cerveteri waar tientallen van deze tombes bewaard zijn gebleven. Daarna even naar het stadje Cerveteri gegaan om een hapje te eten. In een lokaal eethuisje hebben we gekozen voor een vleesgerecht maar het werd niet duidelijk wat precies. De serveerster maakte vliegbewegingen maar het was geen kip Daarnaast hadden we een bordje gewokte spinazie. Het stadje zag er overigens heel gezellig en historisch uit. Op de terugweg naar de auto passeerde we een onooglijk keldertje waar door een stokoud vrouwtje wijn werd verkocht. We gingen naar binnen en mochten proeven. Een man die in het hoekje van de kelder zat begon te brabbelen. Na goed luisteren bleek dat hij een paar woorden Nederlands kende. Alkmaar-huis-totziens. Na dit geweldige gesprek met de local had het oude vrouwtje inmiddels een limonadefles van 1,5 liter voor ons getapt uit een groot roestvrijstalen vat. Als we vanavond ziek worden dan weten jullie vast hoe het komt. Goed, we hebben Cerveteri verlaten en koers gezet naar Rome. Daar zitten we nu op een heerlijke camping aan de oever van de Tiber. Nu nog bijna alleen maar of dat zo blijft weet ik niet.

1. V. de Kock:
    27 juli 2017
    Heel leuk om vandaag weer te lezen wat jullie hebben gezien.
    Van geheel andere orde dan de dagen hiervoor.
    Leuk ook de foto van de wijnkelder.
    Ben benieuwd hoe de wijn smaakt!