Cinque Terra

22 juli 2017 - Levanto, Italië

Niet te geloven wat een dag, en de nacht die eraan vooraf ging! We gingen naar bed en keken nog even naar de prachtige sterrenhemel en besloten de was die nog net niet droog was te laten hangen tot de volgende ochtend. Ik weet niet hoe laat maar werd wel wakker van de regen op het tentdoek. Voor de was was het te laat maar ik ben er toch maar uitgegaan om de ramen van de auto te sluiten. We hebben niet lekker geslapen en lagen te balen en waren bang dat het weer de hele dag zo zou blijven. Maar wat schetst je verbazing, om half tien hadden we een strak blauwe lucht en was het al 25 graden. Dus wij op pad. We besloten te beginnen met de verste van de vijf dorpen, Riomaggiore. Een prachtig dorpje dat onderaan aan de zee begint en dan alsmaar verder tegen de berg omhoog gaat. Alles weer in die warme terra tinten. Kortom dik de moeite waard. Vervolgens met de trein naar dorpje vier Manarola. Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met het eerste, alleen veel kleiner. Als lunch had ik daar gewoon bij een een soort frietkraam een puntzak met stukjes en ringen inktvis. Stukje citroen erbij, geweldig. Anja had een soort broodje met mozarella en tomaat. Lekker verder door het stadje gelopen al begon te temperatuur wel zijn tol te eisen. Dan maar iets langzamer en wat vaker een terrasje. Dat hielp, dus daarom maar besloten dorpje drie Corniglia er ook maar bij te pakken. Dit dorp ligt best hoog boven de zeespiegel, vandaar dat er een bus rijdt vanaf het station tot bij het  centrum van het dorp. Daar ook nog maar een glaasje cola gedronken, want je verliest liters vocht. Zoveel kun je met geen mogelijkheid drinken. Anja wilde uiteindelijk, toen we alles gezien hadden, nog zo'n 250 meter naar beneden lopen naar het strand. Want van daaraf zou je volgens haar een mooie overzichtsfoto kunnen maken. Ter bescherming van ons beide heb ik dat aanbod afgeslagen. We hebben de trein terug genomen naar Levanto. Anja is nog even op de fiets wat boodschappen gaan doen. Nu lekker even douchen en vanavond met de beentjes omhoog. Want morgen hebben we nog dorp 1 en 2 op het programma staan. XXX en tot morgen