Corleone

16 augustus 2017 - Palermo, Italië

Vanochtend uitgeslapen!!!! Ontbijtje, en op pad naar Corleone. Dit is dé bekende naam onder filmkijkers wanneer het gaat over de Maffia. We hebben het museum bezocht en een privé rondleiding gekregen in het Engels. De mafia van vandaag is niet meer wat het is geweest maar bestaat nog wel. Het museum bestaat voornamelijk uit foto's en een grote boekenkast waar de dossiers in staan die betrekking hadden op het grootste maffiaproces ooit. Een belangrijk thema in het museum is de bestrijding van de maffia en de rechters die daaraan hebben gewerkt maar het vaak vroeg of laat met de dood moesten bekopen. De oorsprong van de maffia op Sicilië wordt gevormd door een arts in het ziekenhuis van Corleone. Die vermoorde de directeur van het ziekenhuis en werd zelf directeur. Daarna begon hij van landbouwers die een stuk of vijf blokjes land hadden er van twee de opbrengst op te eisen. Deed je dat niet dan werd je vermoord. Zo werd de angst steeds groter en het opeisen van opbrengsten steeds makkelijker. Van daaruit is de maffia verder gegroeid. De reis naar Corleone en terug is mooi, vaak glooiende hellingen waar dan ineens een ruw stuk kale rots uit omhoog komt. En droog dat het is! Yvette en Anja hadden gelezen dat er vlak achter Corleone nog een prachtige waterval te zien was. Dus wij daar ook nog even langs. Eerst door veel te nauwe straatjes, net één auto breed maar wel twee richting verkeer. Uiteindelijk kwamen we dan op de plek van de waterval. Ja hoor, opgedroogd!!! In een soort bedding lagen nog een paar plasjes als bewijs dat daar ooit water had gestroomd. Dus wij maar weer terug. In heel Corleone was geen restaurant te vinden. Na lang rijden vonden we eindelijk een supermarkt die nog een paar broodjes wat beleg en een yoghurtje had. En water niet te vergeten, want daar waren we wel aan toe. Staande rond de kofferbak bij 35 graden vol in de zon stonden we op de parkeerplaats van de supermarkt te genieten van onze lunch. Rond een uur of vijf waren we weer thuis en iedereen viel in diepe rust. Na enige tijd heb ik de troepen voorgesteld eens even te oefenen met het opzetten van de tent. Dat liep op rolletjes en Joep en Yvette begrijpen nu dat het kinderspel is om dat ding op te zetten. Daarna de welverdiende borrel. Vanavond nog een pizzatje scoren en morgen zien we wel weer. Groetjes en tot domani XXX

1. Dadette:
    17 augustus 2017
    Amigos mio, Een hele gezellige laatste dag samen en morgen een veilige vlucht terug!! Joep & yvette een fijne vakantie..