Op weg naar Valle dei Templi

7 augustus 2017 - Agrigento, Italië

Vanochtend op tijd opgestaan, ontbeten, de boel ingepakt en na een douche fris weer op pad. De route zou ons werkelijk dwars door Sicilië leiden. Het is een heel bijzonder landschap. Het lijkt wat weg te hebben van Toscane maar is wat stoerder met hier en daar een ruw randje. Op zo'n 20 km voor Agrigento zagen we een groot winkelcentrum. Een gigantisch centrum zoals later bleek. Het zou best een keer of vijf zo groot kunnen zijn als Waesland Shopping. En dan inclusief bowlingbaan en kinderspeeltuin. Wij daar nog lekker wat inkopen gedaan, 80% drinken en wat fruit met yoghurt voor tussen te middag. Doorgereden naar de camping die bijna leeg was toen we daar aankwamen. Na onze lunch met de auto naar Valle dei Templi. Vanaf een grote afstand zie je de tempels al boven op een berg staan. Hoezo Valle? Dacht toch dat dat vallei zou betekenen. Maar goed, wij zijn op weg en moeten op een gegeven moment een viaduct onderdoor. Zien we vuur aan beide zijden van het talluut. Je kunt eigenlijk geen kant op dus beetje gas erbij en snel er tussendoor. Aangekomen op de berg met de Griekse tempels zijn we naar boven gelopen en hing de hele berg in de rook. Je had vanaf die berg een prima uitzicht en zag de ene  na de andere brandhaard ontstaan. We liepen in de rook, de roetdeeltjes dwarrelde naar beneden en de brandweer reed in het rond maar leek meer "toezicht" te houden dan daadwerkelijk te blussen. We hebben de berg niet helemaal afgelopen want we kregen last van onze ogen. Neemt niet weg dat de tempels zeker de moeite waard zijn. De ligging op die berg heeft ook een uitstraling, iets machtigs. Terug op de camping ga je zitten twijfelen. Blijven of gaan. De wind staat van ons af, er zit nog een klein stadje tussen het vuur en de camping dus uiteindelijk besloten te blijven. Maar de tent is nog niet opgezet, dat kan altijd nog. Inmiddels terwijl ik dit zit te schrijven vliegen de blushelicopters af en aan. Goed teken en geruststellend gevoel. Denk dat we morgen toch maar verder rijden. Groetjes, en we beloven voorzichtig te blijven. XXX

1. V. de Kock:
    7 augustus 2017
    Hopelijk is het vuur al geblust nu, toch een akelig idee dat het zo dichtbij is.
    Blijf inderdaad voorzichtig!